Szukaj produktu:

Wpisanie znaku 'spacji' zainicjuje wczytanie podpowiedzi.

Chcesz skorzystać ze szczegółowej wyszukiwarki?
Kliknij tutaj.


Szukaj w serwisie:

4.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WIĘCEJ
7.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LINK DO KSIĄŻKI
3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

WIĘCEJ
Baner_Wojtucki1.jpg
6.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LINK DO KSIĄŻKI
5.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WIĘCEJ

Oficyna Wydawnicza ATUT działa od 1993 roku. Jest rozpoznawalna jako wydawnictwo specjalizujące się w publikacjach naukowych i popularnonaukowych oraz książkach związanych z szeroko rozumianym pograniczem kulturowym Dolnego Śląska. Czytelnik znajdzie w jej ofercie również wydawnictwa niemcoznawcze i czechoznawcze, książki w językach niemieckim, czeskim i angielskim oraz polską i zagraniczną literaturę piękną

Karolina Stefaniak

Władza i tożsamość w komunikacji lekarz – pacjent


Przedstawiona w książce próba opisu komunikacji lekarz – pacjent w Polsce może pomóc zrozumieć, co faktycznie dzieje się za drzwiami gabinetu lekarskiego, a także ułatwić bardziej świadome, a przez to skuteczne kształtowanie relacji między lekarzem a pacjentem.

 

Odpowiedź na pytanie, czy i w jakim stopniu strategie językowe lekarza i pacjenta zorientowane są na reprodukcję relacji asymetrii, pozwoli nie tylko lepiej zrozumieć komunikację międzygrupową w warunkach instytucjonalnych w ogóle, ale także wskazać na pozytywne i negatywne strony relacji asymetrii w tym szczególnym kontekście.

 

 

FRAGMENT RECENZJI

Jak pisze autorka, relacja między lekarzem a pacjentem jest zawsze asymetryczna na korzyść lekarza i jest relacją władzy rozumianej jako „kontrola, a dokładniej, zdolność jednych uczestników komunikacji do kontrolowania innych pod względem treści komunikatów, pełnionych ról oraz tworzonych relacji”. Władza ta rzecz jasna jest symboliczna i realizuje
się w języku.
Dla lekarzy najciekawsza będzie część badawcza, w której autorka prezentuje i analizuje nagrania wizyt u lekarza, nazywanych przez nich konsultacjami. Niejeden lekarz ze zdumieniem zauważy, że tak właśnie prowadzi rozmowy z pacjentami. Książka nie zawiera rad, jak należy rozmawiać z pacjentami. Ale radzę zajrzeć do wniosków i wyników analizy. Na czym polega paternalizm lekarzy, jakich strategii używają, by zmienić temat, zahamować nadmierną aktywność pacjenta, uciąć rozmowę, gdy zbytnio zapędza się w prezentację swoich odczuć...
Karolina Stefaniak pokazuje, ze komunikacja zależna jest od wieku pacjenta, płci i od tego, czy konsultacja przebiega w publicznej, czy prywatnej przychodni. Według autorki kobiety są bardziej aktywne od mężczyzn, zadają więcej pytań, częściej same stawiają sobie diagnozę. Różnie też przebiega komunikacja lekarz – pacjent w sytuacjach, gdy lekarz jest kobietą, a pacjent mężczyzną, lub odwrotnie, jeszcze inaczej, gdy w interakcje wchodzą osoby tej samej płci. Jak? Radzę zajrzeć do książki.

Anna Mazurkiewicz, Przychodzi pacjent do lekarza, www.miesiecznik-puls.org.pl, czerwiec 2011, nr 6 (194), s. 28 (data dostępu: 8.06.2011)

 

 

 

15.00 PLN

36.00 PLN

w tym VAT 5%


Dostępność: TAK

ilość

Open Access

 

Używamy plików cookies, aby zapewnić najlepszą jakość. Kontynuując korzystanie z naszej strony, zgadzasz się z naszą polityką dotyczącą plików typu cookies.