Szukaj produktu:

Wpisanie znaku 'spacji' zainicjuje wczytanie podpowiedzi.

Chcesz skorzystać ze szczegółowej wyszukiwarki?
Kliknij tutaj.


Szukaj w serwisie:

Nowe Ateny. Jadów i czartowskich zdrad matka Thessalia

Nowe Ateny. Jadów i czartowskich zdrad matka Thessalia

Benedykt Chmielowski

Jadów i czartowskich zdrad matka Thessalia to dotyczący magii rozdział z części trzeciej Nowych Aten – sławnej encyklopedii księdza Benedykta Chmielowskiego, wydanej drukiem w połowie XVIII wieku.

WIĘCEJ
50 lat Wydziału Podstawowych Problemów Techniki Politechniki Wrocławskiej (1968–2018)

50 lat Wydziału Podstawowych Problemów Techniki Politechniki Wrocławskiej (1968–2018)

Henryk Kasprzak, Ryszard Poprawski (red.)

50 lat Wydziału Podstawowych Problemów Techniki Politechniki Wrocławskiej (1968–2018) Księga Jubileuszowa

Strona w przebudowie
W przypadku problemów z dotarciem do poszukiwanych informacji, prosimy o kontakt mailowy:
wydawnictwo@atutoficyna.pl

Władza i tożsamość w komunikacji lekarz – pacjent

Autor: Karolina Stefaniak


Przedstawiona w książce próba opisu komunikacji lekarz – pacjent w Polsce może pomóc zrozumieć, co faktycznie dzieje się za drzwiami gabinetu lekarskiego, a także ułatwić bardziej świadome, a przez to skuteczne kształtowanie relacji między lekarzem a pacjentem.

 

Odpowiedź na pytanie, czy i w jakim stopniu strategie językowe lekarza i pacjenta zorientowane są na reprodukcję relacji asymetrii, pozwoli nie tylko lepiej zrozumieć komunikację międzygrupową w warunkach instytucjonalnych w ogóle, ale także wskazać na pozytywne i negatywne strony relacji asymetrii w tym szczególnym kontekście.

 

 

FRAGMENT RECENZJI

Jak pisze autorka, relacja między lekarzem a pacjentem jest zawsze asymetryczna na korzyść lekarza i jest relacją władzy rozumianej jako „kontrola, a dokładniej, zdolność jednych uczestników komunikacji do kontrolowania innych pod względem treści komunikatów, pełnionych ról oraz tworzonych relacji”. Władza ta rzecz jasna jest symboliczna i realizuje
się w języku.
Dla lekarzy najciekawsza będzie część badawcza, w której autorka prezentuje i analizuje nagrania wizyt u lekarza, nazywanych przez nich konsultacjami. Niejeden lekarz ze zdumieniem zauważy, że tak właśnie prowadzi rozmowy z pacjentami. Książka nie zawiera rad, jak należy rozmawiać z pacjentami. Ale radzę zajrzeć do wniosków i wyników analizy. Na czym polega paternalizm lekarzy, jakich strategii używają, by zmienić temat, zahamować nadmierną aktywność pacjenta, uciąć rozmowę, gdy zbytnio zapędza się w prezentację swoich odczuć...
Karolina Stefaniak pokazuje, ze komunikacja zależna jest od wieku pacjenta, płci i od tego, czy konsultacja przebiega w publicznej, czy prywatnej przychodni. Według autorki kobiety są bardziej aktywne od mężczyzn, zadają więcej pytań, częściej same stawiają sobie diagnozę. Różnie też przebiega komunikacja lekarz – pacjent w sytuacjach, gdy lekarz jest kobietą, a pacjent mężczyzną, lub odwrotnie, jeszcze inaczej, gdy w interakcje wchodzą osoby tej samej płci. Jak? Radzę zajrzeć do książki.

Anna Mazurkiewicz, Przychodzi pacjent do lekarza, www.miesiecznik-puls.org.pl, czerwiec 2011, nr 6 (194), s. 28 (data dostępu: 8.06.2011)

 

    15.00 PLN

    36.00 PLN

    w tym VAT 5%


    Dostępność: TAK

    ilość

    Open Access

     

    Używamy plików cookies, aby zapewnić najlepszą jakość. Kontynuując korzystanie z naszej strony, zgadzasz się z naszą polityką dotyczącą plików typu cookies.