Katarzyna Sulej
Fundacje artystyczne wrocławskiego patrycjusza Heinricha Rybischa (1485-1544)
Dla renesansowej kultury i sztuki Śląska dzieła ufundowane przez Heinricha Rybischa mają fundamentalne znaczenie. Podjął on i wzmocnił nowe idee artystyczne, wprowadzone po raz pierwszy do społecznego obiegu przez biskupa Jana V Thurzo. Z kolei jego dzieło kontynuował książę Jerzy II Piast, inicjator renesansowej przebudowy zamku w Brzegu.
Podejmowano już kilka razy próby interpretacji „fenomenu Rybischa”, głównie w kontekście wyjątkowego – na tle innych miast Europy Środkowej i Wschodniej – rozmachu jego artystycznych fundacji. Zwracano uwagę na jego „nobilitację przez sztukę”, która rekompensować miała wszelkie niedogodności plebejskiego pochodzenia, dawać ujście wielkim ambicjom, nieznajdującym zaspokojenia w samym awansie materialnym. Książka Katarzyny Sulej podsumowuje wszystkie wcześniejsze rozważania na ten temat, wprowadzając jednocześnie nowe wątki: wykształcenia akademickiego Rybischa i przyjętej przez niego strategii „autokreacji”.
Ten produkt jest niedostępny dla koszyka.
Produkty powiązane
Legenda obrazowa św. Klary z dawnego klasztoru klarysek we Wrocławiu
Anna Michalska
Legenda obrazowa św. Klary z dawnego klasztoru klarysek we Wrocławiu
Anna Michalska
Monografia późnobarokowego cyklu dwudziestu dwóch obrazów olejnych ukazujących sceny związane z postacią św. Klary, przeznaczonych dla wrocławskiego klasztoru klarysek (obecnie Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej) przy pl. Biskupa Nankiera 16.
Świat na opak. Renesansowy karnawał na malowanych stropach w kamienicy „Pod Złotym Słońcem” we Wrocławiu
Ewa Morisson
Świat na opak. Renesansowy karnawał na malowanych stropach w kamienicy „Pod Złotym Słońcem” we Wrocławiu
Ewa Morisson
Monografia niezwykle interesującego zespołu malowideł stropowych o tematyce świeckiej, niemającego zbyt wielu analogii w krajach Europy Środkowej. Tworzą one szczególny obraz ówczesnego miasta – przedstawionego podczas dni świątecznych, kiedy to dokonywała się przemiana obyczajów, odwracano obowiązujące zasady, wartości i hierarchie.
Twierdza Wrocław w okresie fryderycjańskim. Fortyfikacje, garnizon i działania wojenne w latach 1741-1806
Grzegorz Podruczny
Twierdza Wrocław w okresie fryderycjańskim. Fortyfikacje, garnizon i działania wojenne w latach 1741-1806
Grzegorz Podruczny
Z nazwą „Twierdza Wrocław” kojarzy się przede wszystkim tragiczna dla stolicy Śląska obrona miasta pod koniec II wojny światowej. Książka ta poświęcona jest mniej znanemu okresowi w dziejach fortyfikacji Wrocławia – pruskiej twierdzy, zbudowanej w drugiej połowie XVIII w., która stała się bytem nadrzędnym wobec, dotąd niezależnego politycznie, miasta.
Na ratunek Kościołowi
Joanna Kaźmierczak
Na ratunek Kościołowi
Joanna Kaźmierczak
Epitafia wrocławskich kanoników katedralnych (1539–1556) jako wizualny postulat odnowy życia chrześcijańskiego
Książka poświęcona jest trzem malowanym epitafiom wrocławskich kanoników katedralnych: Laurentiusa Potschela (zm. 1539), Martina Nibelschitza (zm. 1554) oraz Nikolausa Weidnera (zm. 1555), których przesłanie ideowe koncentruje się na wątkach związanych z nurtem tzw. reformy katolickiej.
Od Delacroix do van Gogha. Żydowskie kolekcje sztuki w dawnym Wrocławiu
Magdalena Palica
Od Delacroix do van Gogha. Żydowskie kolekcje sztuki w dawnym Wrocławiu
Magdalena Palica
Ludność pochodzenia żydowskiego miała wielki wpływ na gospodarcze, polityczne i kulturalne oblicze Wrocławia aż po schyłek trzydziestych lat XX w.
Mecenat artystyczny biskupa wrocławskiego Jana V Thurzona (1506-1520)
Aleksandra Szewczyk
Mecenat artystyczny biskupa wrocławskiego Jana V Thurzona (1506-1520)
Aleksandra Szewczyk
Książka poświęcona jest działalności fundacyjnej wrocławskiego biskupa Jana V Thurzona, z którą wiąże się niektóre z pierwszych przykładów nowożytnej sztuki na Śląsku.
Fundacje artystyczne wrocławskiego patrycjusza Heinricha Rybischa (1485-1544) / EBOOK
Katarzyna Sulej
Fundacje artystyczne wrocławskiego patrycjusza Heinricha Rybischa (1485-1544) / EBOOK
Katarzyna Sulej
Dla renesansowej kultury i sztuki Śląska dzieła ufundowane przez Heinricha Rybischa mają fundamentalne znaczenie. Podjął on i wzmocnił nowe idee artystyczne, wprowadzone po raz pierwszy do społecznego obiegu przez biskupa Jana V Thurzo. Z kolei jego dzieło kontynuował książę Jerzy II Piast, inicjator renesansowej przebudowy zamku w Brzegu.
Wrocławska Rada Miejska w portretach Georga Scholtza Młodszego
Anna Jezierska
Wrocławska Rada Miejska w portretach Georga Scholtza Młodszego
Anna Jezierska
Opracowanie jest analizą portretów ukazujących Radę Miejską Wrocławia, wykonanych przez miejscowego malarza Georga Scholtza Młodszego.
Uroczyste wjazdy monarsze do Wrocławia w latach 1527-1620
Anna Śliwowska
Uroczyste wjazdy monarsze do Wrocławia w latach 1527-1620
Anna Śliwowska
Uroczyste wjazdy monarsze z okazji hołdu lennego były największymi uroczystościami w nowożytnym Wrocławiu. Wznoszono w tym czasie bramy triumfalne, wydawano drukiem utwory okolicznościowe, komponowano okolicznościowe pieśni. Autorce udało się stworzyć możliwie wierny obraz tych ceremonii.
„Tak oto stoję”. Dawny kościół imienia Marcina Lutra we Wrocławiu
Joanna Macalik
„Tak oto stoję”. Dawny kościół imienia Marcina Lutra we Wrocławiu
Joanna Macalik
Pierwsza monografia kościoła imienia Marcina Lutra, niegdyś niezwykle ważnego dla Wrocławia, a dziś już nieistniejącego.